Med mer teknisk utrustning som datorer, surfplattor och smarta telefoner så är det viktigt att säkerställa all data man sparar på sina enheter. Att göra en back-up på det man vill ha kvar utifall att tekniken skulle strula och man är tvungen att göra en ominstallation av den utrustning man använder sig av.
För datorer så är det enkelt att köpa till en extern disk som man pluggar in via en USB port och kopierar över den data man vill ha kvar. Sedan finns det programvaror som kan sköta detta regelbundet så att man slipper tänka på det hela tiden. Vad man dock bör kolla emellanåt är att den faktiskt gjort back-up och att man kan läsa tillbaks den information som man gjort back-up på.
Back-up på iPhone går till så att antingen pluggar du in telefonen i din dator startar upp iTunes och ställer in vad du vill ska synkroniseras och startar synkronisering. I programmet iTunes kan du även säkerhetskopiera telefonen i iTunes. Nu mer så kan du sköta hela den biten via iCloud och det hanterar du i din telefon.
När det kommer till Android telefoner så funkar det absolut bäst om du är en Googleanvändare med G-mail och hela deras programidé med tillhörande kalender allt ligger online och du behöver inte synkronisera eller göra back-up då Google sköter detta.