Butiker idag som har kontant och kortbetalning har ett krav på sig från skatteverket att registrera allt i ett kassaregister. Idag finns det smart teknologi för affärssystem.
Via skatteverket så anmäler du att du har skaffat företaget ett kassaregister och inom två veckor ska du ha fått en bekräftelse från skatteverket att anmälan är gjord. Du kan dock börja använda din kassa dagen du anmält till skatteverket. Det första du bör göra är att införskaffa ett kassa register, det finns smarta lösningar för dig och din butik. Anmälan till skatteverket kan du göra i förväg. Inom sex veckor så får du dig tillskickat ett registreringsbevis med tillhörande skyltar med ett id-nummer för ditt kassaregister. Denna identifikation ska finnas synlig vid ditt kassaregister. Fäst om det är möjligt detta på ditt kassaregister.
Med ett enkelt gränssnitt så kan ditt affärssystem enkelt programmeras för ditt ändamål och dina produkter. Har du mycket produkter i ditt sortiment så är det en hel del arbete innan du skapat ditt affärssystem komplett. Men i slutändan så kommer detta att underlätta för dig så det arbetet är värt allt. Det finns vissa verksamheter som undantas detta med kassaregister, skulle försäljningen vara mindre än fyra basbelopp så behövs inget kassaregister. Sälja allt på faktura, helt eller i delar så innefattas man inte i kravet om kassaregister.
Delar av denna artikel är inspirerad från Skatteverkets information om kassaregister, här kan du läsa mer och registrera ditt kassaregister.